Kwaliteitszorg
Op ’t Groenland vinden we dat ieder kind recht heeft op goed en passend onderwijs. Daarom werken we opbrengstgericht (OGW) en handelingsgericht (HGW). Dit betekent dat we voortdurend kijken naar wat leerlingen nodig hebben en wat het onderwijs oplevert.
We volgen de ontwikkeling van alle leerlingen nauwkeurig met behulp van het leerlingvolgsysteem Klasseplan en het administratiesysteem ParnasSys. Hierin leggen we alle belangrijke gegevens vast, zodat voor elke leerling een digitaal dossier ontstaat. Leerkrachten hebben een groepsoverzicht met daarin de kenmerken van hun leerlingen en hun specifieke onderwijsbehoeften.
Wij geven onderwijs aan groepen leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften. We starten met een basisaanpak die past bij de grootste gemene deler, en bieden daaromheen verrijking of intensivering waar nodig. Leren is immers een groepsproces, waarin we eerst samen leren en daarna ruimte geven voor verschillen.
Tijdens de lessen zorgen we voor differentiatie in aanbod, niveau en tempo. We gebruiken coöperatieve werkvormen om samenwerking en wederzijds leren te stimuleren. Voor leerlingen die meer uitdaging of extra ondersteuning nodig hebben, passen we het aanbod aan – zij kunnen de leerstof sneller of juist in een rustiger tempo doorlopen.
Ons doel is dat elk kind zich ononderbroken kan ontwikkelen, op een manier die past bij zijn of haar mogelijkheden. Verschillen tussen leerlingen vragen om een flexibel ingericht onderwijsleerproces – en daar zorgen we voor.
Het volgen van ontwikkeling
Vanaf groep 1 volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen met een uitgebreid leerlingvolgsysteem (LVS), met zowel methodegebonden als methodeonafhankelijke toetsen. Voor de cognitieve ontwikkeling gebruiken we het 'Cito leerling in beeld', en voor de sociaal-emotionele ontwikkeling werken we met 'Zien'!
De resultaten vergelijken we met onze doelen en verwachtingen. Waar nodig passen we het onderwijs aan of bieden we extra ondersteuning. In ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat precies beschreven welke basis- en extra ondersteuning we kunnen bieden. Dit document is terug te vinden op deze website onder het kopje ‘informatie’.
Leerkrachten bespreken vier keer per jaar samen met de intern begeleider (IB) de voortgang van hun groep en individuele leerlingen. Tijdens deze momenten kijken we zowel naar de groep als geheel als naar de ontwikkeling van individuele leerlingen. Bij stagnatie bespreken we mogelijke interventies om de leerontwikkeling weer op gang te brengen.
Toetsing, analyse en opbrengsten
Toetsen worden volgens een vaste toetsagenda en de Cito-richtlijnen afgenomen. De resultaten worden verwerkt in ParnasSys. Na de afname van de midden- en eindtoetsen analyseren de directie en IB de schoolbrede opbrengsten. Leerkrachten maken groeps- en leerlinganalyses, die vervolgens in het team worden besproken.
We zijn als school gezamenlijk verantwoordelijk voor de leeropbrengsten van onze leerlingen. Ouders worden tijdens de gespreksavonden uitgebreid geïnformeerd over de voortgang en toetsresultaten van hun kind.
In groep 8 maken de meeste leerlingen de eindtoets. Ouders ontvangen in dat jaar ook het advies voor het voortgezet onderwijs. We streven naar zo hoog mogelijke opbrengsten op het gebied van taal, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Want goed presteren naar eigen kunnen is de beste basis voor een passende en succesvolle vervolgopleiding.